Transparant prijsbeleid

Prijsbeleid van ’t Stokertje voor iedereen transparant

haardvuur’t Stokertje levert en installeert per jaar rond de 9.000 hout-, gas- en pelletkachels en haarden inclusief schouwen, andere toebehoren en complete rookkanalen. Daarnaast verzorgen wij ook het onderhoud van kachels, haarden en schoorstenen (veegcontracten). Dit doen we al meer dan twintig jaar, dus in zijn totaliteit hebben we een klantenbestand van ruim 180.000 klanten in heel Nederland. Met meer dan 20 vakkundig opgeleide, professionele installatieteams zijn we dagelijks op pad. ’t Stokertje is een seizoensbedrijf omdat de vraag vanaf september tot en met maart het grootst is, afhankelijk van de weersomstandigheden. U kunt zich voorstellen dat het in deze tijden een behoorlijke uitdaging is om iedere vraag en/of opdracht zo snel mogelijk uit te voeren. Met zo’n groot klantenbestand is de hoeveelheid (aan)vragen die per telefoon of e-mail bij ons binnenkomen immens groot. Gezien de complexiteit van sfeerverwarming en de diversiteit van al onze producten kunnen vragen niet geautomatiseerd beantwoord worden en blijft de behandeling van uw vraag, opdracht of speciaal verzoek echt mensenwerk.
Mensenwerk wat bovendien de nodige ervaring en vakkennis vereist. Dat is ook wat ’t Stokertje zo bijzonder maakt; het unieke karakter en de omvang van ons assortiment, de enorme variëteit en de eindeloze mogelijkheden, vooral op het gebied van onze dienstverlening. We hebben geen call-center en zijn ook geen internetbedrijf zoals Bol.com, we bieden echter wél altijd de laagste prijsgarantie dankzij onze grote inkoopvolumes. Om enerzijds de laagste prijzen voor kachels en haarden te kunnen bieden en anderzijds een hoge kwaliteit van service en dienstverlening te kunnen bieden, moeten we wel onderscheid maken in ons aanbod richting onze klanten. Het komt namelijk steeds vaker voor dat klanten voor de laagste prijs een kachel of haard aanschaffen en zelf alles willen installeren, maar vervolgens tegen problemen aanlopen en alsnog een beroep willen doen op onze service. Dat is natuurlijk geen enkel probleem.

all-in

Wij willen er graag voor zorg dragen dat iedereen er warmpjes bij kan zitten. Onze service kan echter niet altijd kosteloos zijn, aangezien ook bij ons de ‘schoorsteen moet blijven roken’ en we graag onze medewerkers aan het einde van de maand ook een salaris uit willen betalen. Omdat niet iedereen hier begrip voor op kan brengen proberen we hier uitgebreid uit te leggen hoe ons prijsbeleid tot stand gekomen is.

Actieprijzen

Voor maandacties, opruimingsacties en overige kortingen geldt altijd dat deze niet geldig zijn in combinatie met andere aanbiedingen en/of reeds lopende offertes. We kunnen namelijk geen korting op korting geven. Onze kortingen gelden alleen op haarden, kachels en schouwen, dus niet op installatie. 

OPH=ophalen

Voor onze handige klanten en Doe-Het-Zelvers willen we zo voordelig mogelijk een kachel, haard of pijpmateriaal kunnen leveren. U krijgt van ons de laagste prijs, DHZ korting, aanvullend gratis advies en als het allemaal toch niet lukt, kunt u alsnog een beroep doen op de deskundigheid van onze service afdeling of onze installateurs. U komt alles bij ons ophalen en rekent hetzij contant, hetzij per pin af aan onze balie. Aanvullende diensten worden, indien nodig aanvullend in rekening gebracht. In onze winkel geven onze medewerkers u zo goed mogelijk gratis advies. De medewerkers in onze winkels zijn echter geen installateurs (die zijn namelijk dagelijks op pad) dus ze kunnen niet alles weten en hun advies is gebaseerd op hun ervaring en onze instructies. Mondeling verstrekt advies is soms voor meerdere uitleggen vatbaar en kan ook verkeerd geïnterpreteerd worden (denk aan het bekende fluisterspel, communicatie is nou eenmaal moeilijk). Bovendien kunnen onze medewerkers niet op afstand inschatten hoe bij u thuis de situatie is. Hoe goed u het ook probeert uit te leggen, een misverstand is snel ontstaan. Wij nemen derhalve geen verantwoordelijkheid voor het niet functioneren van een installatie als deze niet door ons uitgevoerd is, dat geldt uiteraard ook voor eventuele gevolgschade. Als u veel advies nodig heeft, is het dus waarschijnlijk verstandig om de haard, kachel of het pijpmateriaal toch door ons te laten installeren. Maar wat nou als u denkt dat u alles goed geïnstalleerd heeft en er toch een probleem ontstaat? Dan kunt u uiteraard een beroep op ons doen. Wij zullen echter alle dienstverlening in eerste instantie bij u in rekening brengen. Als echter blijkt dat de problemen veroorzaakt worden door een defect in de door ons geleverde producten dan krijgt u dit bedrag retour aangezien u uiteraard garantie heeft op de door ons geleverde goederen. De garantietermijn van een kachel of haard kan verschillen, informeer daarom vooraf naar de garantievoorwaarden. Als u gekozen heeft voor het ophalen (OPH) van de goederen, zult u de goederen echter ook bij ons moeten omruilen als er iets aan de hand is. Moeten wij toch bij u op locatie komen kijken omdat dit praktischer is (omdat alles al geïnstalleerd is), dan is dat geen probleem, maar dan betaalt u wel altijd onze voorrijkosten en eventuele arbeid. Als u eerst gekozen heeft voor afname van producten en hierdoor (DHZ)korting op de materialen ontvangen heeft en u kiest later voor installatie, dan vervalt de DHZ korting en worden hiernaast de benodigde manuren in rekening gebracht.

WB=wegbrengen

BussenVoor kachels en haarden die wij afleveren, maar niet installeren, geldt bijna hetzelfde verhaal als hierboven vermeld staat bij OPH. U krijgt van ons de laagste prijs, gratis aanvullend advies (zie hierboven voor een uitleg over onze advisering) en als het allemaal toch niet lukt, kunt u alsnog een beroep doen op de deskundigheid van onze service afdeling of onze installateurs. Wij brengen uw bestelling bij u aan huis voor een van tevoren afgesproken bedrag. Indien later blijkt dat aanvullende dienstverlening nodig is, wordt dit aanvullend in rekening gebracht (arbeid en materiaal). Er is alleen een verschil ten opzichte van ‘OPH’ voor wat betreft de voorrijkosten indien het een garantiegeval betreft. U hoeft het defecte product niet zelf bij ons af te leveren, maar wij komen het bij u ophalen en/of omruilen. U hoeft hiervoor geen voorrijkosten te betalen omdat u een overeenkomst met ons gesloten heeft waarbij we afgesproken hebben dat wij het bij u thuis komen afleveren. 

INST=installatie

Wilt u graag uw aanschaf thuis ontvangen en de installatie hiervan veilig en vertrouwd aan onze installateurs overlaten? Dan is dit voor u de beste keuze. U krijgt van ons de laagste prijsgarantie op de kachel of haard, daarnaast krijgt u van ons een goed aanbod voor het materiaal en de installatie. Wij komen meestal van tevoren bij u langs om de situatie te bekijken en om een goede prijsopgave te kunnen doen. U krijgt van ons garantie op de geleverde goederen én op de installatie. Mochten er onverhoopt toch problemen zijn, dan komen wij bij u langs om deze problemen te beoordelen en samen met u te kijken naar een oplossing. Deze dienstverlening is kosteloos, tenzij blijkt dat de problemen niet door onze installatie of de door ons geleverde producten veroorzaakt wordt (zoals bijvoorbeeld een klacht over het niet goed branden van een houtkachel, wat blijkt te komen doordat er gestookt wordt met nat hout). Als de kachel en/of haard door ons aangesloten wordt op een reeds bestaand rookkanaal, zullen wij alleen de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van dit rookkanaal kunnen nemen als eventueel door ons geadviseerde aanpassingen ook uitgevoerd worden. Deze aanpassingen worden aanvullend berekend (arbeid en materiaal). 

AI=all inclusive

werkplaats

Wilt u naast levering en installatie aan huis, ook jaar in jaar uit gegarandeerd veilig en vertrouwd kunnen stoken? Dan kiest u natuurlijk voor ons all-inclusive concept. Naast de bovenstaande uitleg over ‘INST’ betekent het dat u bij installatie en oplevering een onderhoudscontract met ons afsluit. U wordt dan elk jaar (in het laagseizoen) door ons benaderd voor een onderhoudsafspraak. Is er tussentijds iets aan de hand, dan kunt u natuurlijk ook een beroep op ons doen. Bij ons betekent onderhoud niet alleen het vegen van het rookkanaal en/of schoorsteen, maar wordt ook de kachel of haard nagekeken (en indien nodig gerepareerd). Bij een houtkachel moet de schoorsteen minimaal één keer per jaar geveegd worden. Bij gaskachels en pelletkachels zullen we tijdig onderdelen ontvangen zodat u niet midwinter in de kou komt te zitten. 

De tarieven van onze onderhoudscontracten zijn verschillend afhankelijk van de soort kachel of haard (gaskachel, pelletkachel, houtkachel) en het rookkanaal. Mochten er onverhoopt toch problemen zijn, dan komen wij bij u langs om deze problemen te beoordelen en samen met u te kijken naar een oplossing. Deze dienstverlening is kosteloos, tenzij blijkt dat de problemen niet door onze installatie, service, onderhoud of de door ons geleverde producten veroorzaakt wordt (zoals bijvoorbeeld een klacht over het niet goed branden van een houtkachel, wat blijkt te komen doordat er gestookt wordt met nat hout). Daarnaast weet u zeker dat u ook voldoet aan alle voorwaarden die uw brandverzekering mogelijkerwijze stelt. (U kunt natuurlijk ook als u geen kachel bij ons gekocht heeft een onderhoudscontract met ons afsluiten.)

Vaste prijsafspraken ten opzichte van nacalculatie

Een laatste uitleg over prijsafspraken heeft te maken met het verschil tussen een vaste prijs afspraak voorafgaand aan de opdracht en een opdracht op nacalculatie. In het eerste geval spreken we van tevoren een vaste prijs af. U weet precies waar u aan toe bent. Of het nou meevalt of tegenvalt, u betaalt altijd hetzelfde bedrag. Dat geeft een stukje zekerheid. Het is helaas niet mogelijk om achteraf bij ons te reclameren over het totaalbedrag op het moment dat u van mening bent dat de klus meegevallen is. De keuze voor een vast bedrag wordt van te voren gemaakt en het is niet mogelijk om dit nadien te veranderen. Als de klus namelijk fors tegenvalt, zullen wij hier namelijk ook niet bij u op terug kunnen komen. De enige uitzondering hier op is als de uitgangspunten van de opdracht veranderd zijn. Dan moet dit uiteraard voorafgaand aan de werkzaamheden of tijdens de werkzaamheden ook nadrukkelijk besproken en overlegd worden. Bij een opdracht op nacalculatie wordt aan het eind van de klus gekeken hoeveel manuren en hoeveel materiaal er besteed is aan de opdracht. Deze materialen, arbeid en reistijd wordt berekend volgens de meest recente prijslijsten. U betaalt dan precies datgene wat benodigd is geweest om de opdracht uit te voeren. Er kan van tevoren uiteraard wel een richtlijn afgegeven worden, maar deze is niet bindend aangezien er omstandigheden kunnen zijn waardoor er minder of meer materiaal of arbeid benodigd is.

Eigen keuzevrijheid in mate van dienstverlening

Kortom, hoe meer diensten u door ons uit laat voeren, hoe meer en hoe beter wij ook de verantwoordelijkheid (en de kosten) voor onze rekening kunnen nemen. Natuurlijk hadden wij er ook voor kunnen kiezen om minder korting te geven op onze producten waardoor we meer gratis service kunnen verlenen. We vinden dit echter niet transparant en eerlijk. Iedereen betaalt dan namelijk eigenlijk standaard teveel voor een dienstverlening die je misschien nooit nodig hebt.

Wij hopen dat wij met deze toelichting helder en duidelijk uitgelegd hebben hoe onze prijsstelling tot stand gekomen is.